„Am declanșat deja operațiunea de curățenie în penitenciare, pentru că nu îți trebuie buget ca să încerci măcar să omori plosnițele care invadează penitenciarele românești. Contraargumentul a fost că sunt clădiri vechi și că uneori insectele sunt în tencuială. Dar eu zic să încercăm să le strâpim pe cele care mișună în anumite penitenciare. După, mai vedem ce facem cu tencuiala. Bugetul, să știți că nu este cât ar trebui să fie, dar nu este un buget mic”, a declarat Raluca Prună, marți, la o conferință organizată de Asociația Grupul Român pentru Apărarea Drepturilor Omului (GRADO).
Pe de altă parte, Federația Sindicatelor din Administrația Națională a Penitenciarelor, susține că sunt necesare sume mai mari de bani și mai multe spații.
„La momentul acesta, ținând cont de supraaglomerarea care este în penitenciare, cred că este nevoie atât de buget cât și de spații deoarce deținuții ar trebui mutați în alte locuri pentru a putea face ceva și a nu se cheltui banii de pomană. Dacă facem curățenie într-un spațiu unde nu putem să mișcăm nimic, e foarte greu”, a declarat pentru MEDIAFAX președintele Federației Sindicatelor din Administrația Națională a Penitenciarelor, Florin Schiopu.
Ministrul Justiției susține că doar 20% din bugetul Administrației Naționale a Penitenciarelor este alocat cheltuielilor precum curățenia, în timp ce 80% reprezintă cheltuieli salariale.
„Este un buget în care, din păcate, aici nu vreau să individualizez, dar ai peste 80% din bugetul unei instituții care înseamnă numai salarii. Nu știu. E bine? Rău? Asta este situația. Și atunci îți mai rămâne o diferență de 20% din care trebuie să acoperi tot. Nu, nu umblăm la salarizare, dar poate facem ceva mai bine cu cei 20% care ne rămân”, a mai declarat Raluca Prună.
Sindicaliștii susțin că procentul de salarizare avansat de ministru nu este real, meționând că în jur de 70% din bugetul ANP reprezintă cheltuieli cu personalul, ceea ce nu înseamnă doar salariile.
„Din banii ăștia avem de întreținut spații, de cumpărat materiale pentru deținuți, de făcut aceste acțiuni de curățenie. Cam 70% din buget reprezintă cheltuieli cu personalul, nu înseamna doar salarii ci și banii de echipament, cei pentru asistență medicală. Doamna ministru are câteva scăpari fundamentale, inclusiv legate de ideea că va scoate la concurs posturile de director. Noi am cerut ca un director de unitate să nu poată să desfășoare o activtitate pe o astfel de funcție pe mai mult de patru ani, numai în situația în care are performanțe, dar nu mai mult de două mandate. La acest moment, având în vedere prevederile din legea 293/2004, nu există prevedere legală în acest sens cu privire la un mandat”, a mai declarat Florin Schiopu.